Deelnemers reisden virtueel naar een duurzame oliepalmplantage en orang-oetan-beschermingsgebied in Indonesië om te zien hoe palmolie goed kan worden gedaan.

Jakarta, 18 november 2021: Het secretariaat van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) organiseerde vandaag een virtuele rondleiding door de duurzame oliepalmplantage en het beschermde gebied van de orang-oetan van de leden, om licht te werpen op de positieve impact die palmolie kan hebben op mens, planeet en welvaart, wanneer deze wordt geteeld volgens RSPO normen.

RSPO gebruikte samen met de Interkerkelijke Organisatie voor Ontwikkelingssamenwerking (ICCO), PT Bumitama Gunajaya Agro (BGA), PT Sawit Sumbermas Sarana (SSMS) Tbk en de Borneo Orangutan Survival Foundation (BOSF) het evenement ook als een platform om alle partijen in de toeleveringsketen van palmolie om meer verantwoordelijkheid te nemen voor het stimuleren van markttransformatie.

Tijdens het evenement woonden meer dan 500 belanghebbenden, waaronder media, consumenten en downstream-actoren uit de regio Azië-Pacific, de tweede reeks van dit virtuele evenement bij.

RSPO Indonesië's Outreach & Engagement Manager, Margareth Naulie Panggabean zei: “We wilden dit evenement organiseren om belanghebbenden in de regio te laten zien dat gecertificeerde duurzame palmolieteelt een praktische en realistische oplossing is voor de uitdagingen en zorgen waarmee de palmolie-industrie wordt geconfronteerd.

"Er zijn echter twee kanten aan deze oplossing en we moeten een grotere inzet en acceptatie van duurzame palmolie zien van de grote vier: India, China, Maleisië en Indonesië, als we onze gedeelde visie van het maken van duurzame palmolie willen verwezenlijken. de norm', zei ze.

Tijdens het virtuele evenement konden deelnemers ervaren hoe oliepalmplantages duurzaam worden beheerd, hoe bedrijven en gemeenschappen zonder conflicten kunnen samenwerken en elkaar ondersteunen, het beheer van beschermde gebieden in oliepalmplantages en hoe beschermde orang-oetangebieden in Indonesië worden beheerd. duurzaam beheerd door RSPO-leden.

Lim Gunawan Hariyanto, CEO van PT Bumitama Gunajaya Agro zei: “Als bedrijf dat zich inzet voor duurzame palmolieontwikkeling, streven we ernaar om marktleider te zijn in verantwoorde, inclusieve en eerlijke palmolieproductie. Bij onze inspanningen werken we samen met experts, meerdere overheidsniveaus en andere belanghebbenden om het verlies aan biodiversiteit en natuurlijke habitats te verminderen, ecosysteemdiensten te beschermen en te herstellen voor lokale gemeenschappen die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de bossen, en de effecten van klimaat te dempen veranderen", zei hij.

Een hoogtepunt van de virtuele tour was de pre-release habitat voor orang-oetans op eilanden binnen de Salat Island Cluster.

Jamartin Sihite, CEO van BOS Foundation, vertelde dat in totaal 98 orang-oetans de rehabilitatiefase van pre-release hebben ondergaan binnen de Salat Island Cluster, en hiervan zijn er al 34 weer vrijgelaten in het wild.

“Deze samenwerking omvat de deelname van vele belanghebbenden, waaronder de provinciale regering van Centraal Kalimantan, de regering van het district Pulang Pisau, het centrum voor het behoud van natuurlijke hulpbronnen in Centraal Kalimantan (BKSDA), gemeenschappen in het district Jabiren Raya en de BOS Foundation.

“We zijn dankbaar voor de steun van PT SSMS Tbk en zijn wereldwijde partners die hebben bijgedragen aan de financiering van dit zeer belangrijke initiatief en we hopen oprecht dat deze virtuele tour meer partijen zal aantrekken om samen te werken aan het creëren van een milieuvriendelijkere en duurzamere palm olie-industrie die ook het behoud van orang-oetan in Indonesië ondersteunt”, zei hij.

Vallauthan Subraminam, CEO PT Sawit Sumbermas Sarana Tbk zei: “SSMS heeft deelgenomen aan verschillende milieu-initiatieven die prioriteit kregen op basis van de principes van duurzame palmoliehandel. Deze principes worden onze basis in elke branche om maximale resultaten te leveren aan alle belanghebbenden. Bij het instandhoudingsproject van het eiland Salat zijn verschillende partijen betrokken om te floreren en de toegevoegde waarde voor de regionale en lokale gemeenschap te vergroten. SSMS heeft met hen strategische stappen geïmplementeerd om duurzame bedrijfspraktijken te bereiken, "zei hij.

ICCO ondersteunde de virtuele tour door hun Responsible and Sustainable Palm Oil Plantations in Indonesia (RESBOUND)-project, dat zich richt op het bevorderen van verantwoord ondernemen in palmolieplantages, het stimuleren van een dialoog met meerdere belanghebbenden en het ondersteunen van palmoliewerkers.

Lenneke Braam, Regional Director Asia Cluster van ICCO: “Palmolie is wereldwijd een controversieel onderwerp, maar wat velen zich niet realiseren is dat talloze families voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van dit gewas. is de sleutel tot het creëren van effectieve en duurzame verandering in de sector”, zei ze.

Over RSPO:

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) werd in 2004 opgericht met als doel de groei en het gebruik van duurzame palmolieproducten te bevorderen door middel van geloofwaardige wereldwijde normen en betrokkenheid van belanghebbenden. RSPO is een internationale ledenorganisatie zonder winstoogmerk die belanghebbenden uit de verschillende sectoren van de palmolie-industrie verenigt, waaronder oliepalmproducenten, palmolieverwerkers of -handelaren, fabrikanten van consumptiegoederen, detailhandelaren, banken en investeerders, milieu- of natuurbehoud NGO's en sociale of ontwikkelings-NGO's.

Deze vertegenwoordiging van meerdere belanghebbenden wordt weerspiegeld in de bestuursstructuur van RSPO, zodat zetels in de raad van bestuur, stuurcomités en werkgroepen eerlijk worden toegewezen aan elke sector. Op deze manier leeft RSPO de filosofie van de "rondetafel" uit door gelijke rechten te geven aan elke groep belanghebbenden, door traditionele tegenstrijdige belanghebbenden te faciliteren om samen te komen om beslissingen te nemen op basis van consensus, en door RSPO's gedeelde visie te bereiken om van duurzame palmolie de norm te maken.

De zetel van de vereniging is in Zürich, Zwitserland, terwijl het secretariaat momenteel gevestigd is in Kuala Lumpur met satellietkantoren in Jakarta (ID), Londen (VK), Zoetermeer (NL), Peking (CN) en Bogotá (CO).

Neem voor meer informatie contact op met:

Margareth Naulie Panggabean

Outreach & Engagement Manager – Indonesië

[e-mail beveiligd]

RSPO-communicatieteam

[e-mail beveiligd]

Krijgen Betrokken

Of u nu een individu of een organisatie bent, u kunt zich aansluiten bij het wereldwijde partnerschap om palmolie duurzaam te maken.

Als een individu

Neem een ​​standpunt in voor duurzame palmolie. Ontdek hoe u merken en bedrijven kunt beïnvloeden.

Meer over individuele actie

Als kleine boer

Ontdek hoe het gebruik van duurzame landbouwpraktijken via RSPO-certificering uw opbrengst kan verhogen en meer.

Meer over de impact van kleine boeren

Als organisatie

Verminder de negatieve sociale en milieueffecten door gecertificeerde duurzame palmolie te produceren en in te kopen.

Meer over organisatie-invloed

Als lid

Krijg snel toegang tot bronnen, nieuws en inhoud die voor u belangrijk is.

Meer over ledeninhoud