Zes partijen committeren zich aan samenwerking om Surat Thani op te schalen als nationale modelstad voor duurzame palmolie in Thailand

SURAT THANI, 19 AUGUSTUS 2022: Vandaag hebben het secretariaat van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) en het Surat Thani Provincial Office een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend, dat een raamwerk biedt voor samenwerking en samenwerking ter ondersteuning van het opschalen van Surat Thani als de nationale modelstad voor duurzame palmolie in Thailand.

Het MoU werd ondertekend door RSPO Chief Executive Officer, Joseph D'Cruz; Gouverneur van de provincie Surat Thani, Wichawut Jinto; Voorzitter van Surat Thani Oil Palm Farmers Association, Chaiwut Jitnupong; Voorzitter van de Industrieraad van de provincie Surat Thani, Trin Phongphetra; Voorzitter van de Surat Thani Kamer van Koophandel, Jarungsak Suratchananon; en Vice President voor Academic Affair aan de Prince of Songkla University Surat Thani Campus, assoc. prof. Suchada Thimontri. Bedoeld om Surat Thani's inspanningen voor het ontwikkelen van een duurzame toeleveringsketen voor palmolie op elkaar af te stemmen, werd het ondertekend in het Ubon Ratana Rajakanya International Convention Centre Surat Thani Cooperative Limited (COOP), in samenwerking met PALMEX Thailand 2022.

De provincie, waar honderden kleine boeren wonen, is op weg om 100% RSPO-gecertificeerd te worden. Surat Thani en RSPO zullen samenwerken aan gemeenschappelijke doelstellingen, waaronder de realisatie van duurzame palmolieontwikkeling, het helpen van belanghebbenden om de toegang tot de wereldmarkt veilig te stellen en voor verantwoordelijke palmolie-ondernemers om premiumprijzen te verkrijgen voor hun gecertificeerde duurzame producten. Voor boeren is de samenwerking bedoeld om hun levenskwaliteit te verbeteren en een continue vergoeding te waarborgen.

Als zodanig zijn coalities van kleine boeren, zoals het Community Enterprise Network of Sustainable Palm Oil Smallholders in Surat Thani, een rolmodel voor palmolietelers bij het handhaven van de RSPO-principes en -criteria (P&C), zoals het implementeren van best practices, verantwoordelijkheid voor het milieu en toewijding aan voortdurende verbetering.

Volgens voorzitter Chaiwut wordt er gewerkt aan een betere relatie tussen grote palmolietelers en kleine boeren.

“Door RSPO-lid te worden, worden duurzaamheidsmaatregelen serieus genomen in het hele ecosysteem. Het stelt ons in staat om de verantwoordelijkheid van alle spelers te begrijpen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de kennis wordt doorgegeven en dat carrières duurzaam worden gemaakt, waarbij de hele toeleveringsketen krijgt wat hij verdient”, voegde hij eraan toe.

Toekomstige CSPO-innovatie- en technologiehub

Momenteel staat Thailand wereldwijd op de derde plaats van palmolieproducenten, met een gecombineerd plantageareaal van 992,000 ha, na Indonesië (16.2 miljoen ha) en Maleisië (6 miljoen ha). Maar de palmolieprijzen in Thailand zijn de afgelopen jaren gedaald als gevolg van beleid ter bevordering van palmolie, waardoor het plantageareaal met 960,000 ha toenam. Toen het aanbod de vraag overtrof, daalden de palmolieprijzen.

Gouverneur Wichayut zei dat het palmoliestadsproject bedoeld is om een ​​innovatie- en technologiecentrum te worden voor lokale gecertificeerde duurzame palmolie (CSPO), met de verwachting van toenemende producten met toegevoegde waarde, fatsoenlijke lonen en toegang tot premiummarkten.

“Surat Thani is klaar om onszelf te verheffen tot een duurzame palmoliestad, omdat we de hulp en medewerking hebben van vele instanties – de overheid, de particuliere sector, het maatschappelijk middenveld. Laten we samenkomen om de ontwikkeling van palmbomen te stimuleren en de levenskwaliteit van de boeren te verbeteren”, zei hij.

RSPO-CEO Joseph herhaalde het belang van deze samenwerking en zei: “De wereld wordt geconfronteerd met stijgende voedselprijzen die de arme en ontwikkelingslanden het hardst treffen. Het is van vitaal belang om de samenwerking tussen landen en internationale organisaties te vergroten om onze impact te vergroten om betere oplossingen te bieden.”

“Dit partnerschap vertegenwoordigt een positieve stap voorwaarts, omdat het lokale belanghebbenden in staat stelt samen te werken met hun regeringen, een ideale weg biedt naar duurzaamheid en de implementatie van de beste managementpraktijken, terwijl de negatieve gevolgen van niet-duurzame praktijken worden beperkt. Daarnaast maakt het de aanpak mogelijk om duurzaamheidsproblemen aan de basis op te lossen; het optimaliseren van het gebruik van middelen en het delen van expertise binnen het rechtsgebied.”

Voortbouwend op comparatieve voordelen en het waarborgen van hun complementariteit en wederzijdse versterking, zal dit partnerschap bijdragen aan het behalen van Surat Thani's doel om de nationale modelstad voor duurzame palmolie te zijn. De betrokken partijen zullen samenwerken met palmolieproducenten, financiële investeerders en andere belanghebbenden in hun jurisdictie om duurzame groei en productie van palmolie te bevorderen, met bijzondere aandacht voor inclusie door duurzame modellen op te bouwen, en om de toegang tot markten voor CSPO en marktbetrokkenheid te vergroten naar CSPO. De RSPO zal kennis uit bestaande casestudy's over juridische benaderingen van certificering delen om te helpen bij het afstemmen van pijplijnprojecten op juridische toezeggingen voor RSPO-certificering.

Voor meer informatie, bezoek www.rspo.org of bekijk video's over Surat Thani op onze YouTube kanaal.

Over RSPO:

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) werd in 2004 opgericht met als doel de groei en het gebruik van duurzame palmolieproducten te bevorderen door middel van geloofwaardige wereldwijde normen en betrokkenheid van belanghebbenden. RSPO is een internationale ledenorganisatie zonder winstoogmerk die belanghebbenden uit de verschillende sectoren van de palmolie-industrie verenigt, waaronder oliepalmproducenten, palmolieverwerkers of -handelaren, fabrikanten van consumptiegoederen, detailhandelaren, banken en investeerders, milieu- of natuurbehoud NGO's en sociale of ontwikkelings-NGO's.

Deze vertegenwoordiging van meerdere belanghebbenden wordt weerspiegeld in de bestuursstructuur van RSPO, zodat zetels in de raad van bestuur, stuurcomités en werkgroepen eerlijk worden toegewezen aan elke sector. Op deze manier leeft RSPO de filosofie van de "rondetafel" uit door gelijke rechten te geven aan elke groep belanghebbenden, door traditionele tegenstrijdige belanghebbenden te faciliteren om samen te komen om beslissingen te nemen op basis van consensus, en door RSPO's gedeelde visie te bereiken om van duurzame palmolie de norm te maken.

De zetel van de vereniging is in Zürich, Zwitserland, terwijl het secretariaat momenteel is gevestigd in Kuala Lumpur met satellietkantoren in Jakarta, Londen, Zoetermeer, Beijing, Bogotá en New York.

Neem voor meer informatie contact op met:

Media:
[e-mail beveiligd]
Radda Larpnun
Thailand - Technisch manager

T: + 66959152693

[e-mail beveiligd]

Krijgen Betrokken

Of u nu een individu of een organisatie bent, u kunt zich aansluiten bij het wereldwijde partnerschap om palmolie duurzaam te maken.

Als een individu

Neem een ​​standpunt in voor duurzame palmolie. Ontdek hoe u merken en bedrijven kunt beïnvloeden.

Meer over individuele actie

Als kleine boer

Ontdek hoe het gebruik van duurzame landbouwpraktijken via RSPO-certificering uw opbrengst kan verhogen en meer.

Meer over de impact van kleine boeren

Als organisatie

Verminder de negatieve sociale en milieueffecten door gecertificeerde duurzame palmolie te produceren en in te kopen.

Meer over organisatie-invloed

Als lid

Krijg snel toegang tot bronnen, nieuws en inhoud die voor u belangrijk is.

Meer over ledeninhoud