RSPO presenteert haar visie om de duurzame ontwikkeling van de Indiase oliepalmindustrie te ondersteunen in een kritieke tijd van wereldwijde crises die gevolgen hebben voor de aanvoerlijnen van de landbouw.

Agra, 22 september 2022: Tijdens de Globoil India-conferentie in Agra, India, presenteerde de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) haar visie om de ontwikkeling van duurzaamheid in de Indiase oliepalmindustrie te ondersteunen in een uitdagende tijd voor de landbouwsector die wordt geconfronteerd met een aantal crises. waaronder de klimaatcrisis, verstoring van landbouwaanvoerlijnen en dreiging van voedselonzekerheid.

De conferentie onderzocht ook de nationale strategie van India gericht op atmanirbharta (zelfredzaamheid) en 'vocal for local'-initiatieven toen de Indiase regering in 2021 de National Mission on Edible Oils (NMEO) lanceerde.

In zijn keynote-toespraak op de conferentie zei RSPO-CEO Joseph D'Cruz: “De klimaatcrisis is niet langer een ver vooruitzicht, maar een realiteit die we vandaag allemaal meemaken. Maar we hebben ook de kans om te laten zien hoe geschikt duurzame palmolie is om tekorten in het aanbod op te vullen, armoede te verlichten en klimaatverandering en negatieve ecologische en sociale gevolgen te verminderen. RSPO wil graag samenwerken met de Indiase palmolie-industrie, de overheid en andere belanghebbenden om de ontwikkeling van India naar zelfredzaamheid te ondersteunen door de duurzame ontwikkeling van de palmindustrie.”

Het bevorderen van de binnenlandse palmolieproductie van India

India is 's werelds op een na grootste verbruiker van palmolie, met een consumptie die in de jaren 2000 enorm steeg tot een geschat jaarlijks gemiddelde van 9 miljoen ton. Palmolie is nu goed voor ongeveer 40% van de Indiase consumptie van eetbare olie. Momenteel, India is de grootste importeur ter wereld omdat het volledig afhankelijk is van import om aan deze grote vraag te voldoen. De invoer van palmolie groeide van minder dan 500,000 ton in 1994 tot een piek van 10 miljoen ton in 2018. In 2020 bedroeg de invoerwaarde van palmolie USD 5.12 miljard.

Om de afhankelijkheid van India van andere palmolieproducerende landen tegen te gaan en om het probleem van het gebrek aan werkgelegenheid onder de grote Indiase bevolking aan te pakken, lanceerde de Indiase regering in 2021 de National Mission on Edible Oils – Oil Palm (NMEO-OP). Deze nieuwe palmolie richtlijn heeft tot doel de binnenlandse palmolieteelt te bevorderen, de inkomens van landbouwbedrijven te verhogen en te bevorderen atmanirbharta.

"Het ontsluiten van het potentieel voor sterkere partnerschappen van boeren tot markt tot financiering is essentieel als we een slimmere en veerkrachtigere toeleveringsketen voor palmolie willen creëren", zegt Ashwin Selvaraj, adjunct-directeur van RSPO, Market Transformation (India & China). "India heeft een belofte gedaan om zijn uitstoot tegen 2070 tot nul terug te brengen. We moeten ervoor zorgen dat dit een rechtvaardige transitie is die het levensonderhoud van onze landbouwgemeenschappen verbetert en ons zelfvoorzienend maakt. Dit is een kans voor India om het voortouw te nemen; door vanaf het allereerste begin samen te werken aan het creëren van een duurzame palmolie-industrie, kunnen we de gevolgen van klimaatverandering helpen verzachten”, voegde hij eraan toe.

Over RSPO:

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) werd in 2004 opgericht met als doel de groei en het gebruik van duurzame palmolieproducten te bevorderen door middel van geloofwaardige wereldwijde normen en betrokkenheid van belanghebbenden. RSPO is een internationale ledenorganisatie zonder winstoogmerk die belanghebbenden uit de verschillende sectoren van de palmolie-industrie verenigt, waaronder oliepalmproducenten, palmolieverwerkers of -handelaren, fabrikanten van consumptiegoederen, detailhandelaren, banken en investeerders, milieu- of natuurbeschermers natuurbeschermings-ngo's en sociale of ontwikkelings-ngo's.

Deze vertegenwoordiging van meerdere belanghebbenden wordt weerspiegeld in de bestuursstructuur van RSPO, zodat zetels in de raad van bestuur, stuurcomités en werkgroepen eerlijk worden toegewezen aan elke sector. Op deze manier leeft RSPO de filosofie van de "rondetafel" uit door gelijke rechten te geven aan elke groep belanghebbenden, door traditionele tegenstrijdige belanghebbenden te faciliteren om samen te komen om beslissingen te nemen op basis van consensus, en door RSPO's gedeelde visie te bereiken om van duurzame palmolie de norm te maken.

De zetel van de vereniging is in Zürich, Zwitserland, terwijl het secretariaat momenteel is gevestigd in Kuala Lumpur met satellietkantoren in Jakarta, Londen, Zoetermeer, Beijing, Bogotá en New York.

Neem voor meer informatie contact op met:

Zeeneeshri Ramadass (Zee)

APAC-communicatiemanager

T: + 60176571527

[e-mail beveiligd]

Shivnayan Aggarwal
Executive, Markttransformatie – India

T: + 919555797370

[e-mail beveiligd]

Krijgen Betrokken

Of u nu een individu of een organisatie bent, u kunt zich aansluiten bij het wereldwijde partnerschap om palmolie duurzaam te maken.

Als een individu

Neem een ​​standpunt in voor duurzame palmolie. Ontdek hoe u merken en bedrijven kunt beïnvloeden.

Meer over individuele actie

Als kleine boer

Ontdek hoe het gebruik van duurzame landbouwpraktijken via RSPO-certificering uw opbrengst kan verhogen en meer.

Meer over de impact van kleine boeren

Als organisatie

Verminder de negatieve sociale en milieueffecten door gecertificeerde duurzame palmolie te produceren en in te kopen.

Meer over organisatie-invloed

Als lid

Krijg snel toegang tot bronnen, nieuws en inhoud die voor u belangrijk is.

Meer over ledeninhoud