RSPO 2022 Impact Report brengt de voortdurende inspanningen op het gebied van duurzaamheid door de palmolie-industrie in kaart gericht op het tegengaan van klimaatverandering, het verbeteren van het levensonderhoud van kleine boeren en het beëindigen van uitbuiting van werknemers, naast andere belangrijke thema's over positieve effecten.

Kuala Lumpur, MALEISIË, 29 november 2022: Wereldwijde belanghebbenden uit de palmolie-industrie kwamen bijeen voor de RSPO Annual Roundtable on Sustainable Palm Oil (RT2022), de eerste fysieke bijeenkomst sinds het begin van de Covid-19-pandemie. Gecentreerd rond het thema "Opschaling van de waardeketen van duurzame palmolie door collectieve actie", trok RT2022 bijna duizend deelnemers om oplossingen te bespreken voor kritieke arbeidskwesties, het vergroten van de inclusie van kleine boeren, de waarde van certificering en verdere vorderingen om de gevolgen van klimaatverandering te verminderen.

Tijdens zijn inaugurele Roundtable-toespraak lanceerde de nieuwe CEO, Joseph D'Cruz, het 2022 Impact Report, waarin de indrukwekkende vooruitgang van RSPO-leden op een breed scala aan duurzaamheidsindicatoren werd benadrukt. "Duurzaamheid is een reis, en samen met mijn team en al onze leden zal RSPO het pad blijven banen voor de palmsector", aldus D'Cruz. “We zullen laten zien hoe de productie en het gebruik van palmolie een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan netto nulverplichtingen; om de rol te benadrukken die duurzame palmproductie speelt bij het bieden van fatsoenlijke, waardige levens en welvaart aan miljoenen plattelandsgezinnen in ontwikkelingslanden; en om te laten zien hoe goed beheerde, regeneratieve oliepalmplantages een cruciale bijdrage kunnen leveren aan het behoud van soorten
biodiversiteit”.

Het Impact Report onthulde verschillende belangrijke resultaten in de afgelopen bijna twee decennia sinds de oprichting van RSPO, waaronder de toename van het wereldwijde gecertificeerde areaal van 125,000 hectare in drie landen in 2008 tot 4.5 miljoen hectare verspreid over 21 landen, waarvan 301,020 hectare is behouden en beschermd via RSPO-certificering. Naar schatting een half miljoen arbeiders in plantages en fabrieken over de hele wereld zijn nu vertegenwoordigd onder de RSPO Principles and Criteria (P&C) door middel van certificering. De uitstoot van broeikasgassen die sinds 2015 is voorkomen, staat gelijk aan bijna 400,000 auto's die jaarlijks rijden. Bovendien werd een groep kleine boeren van ongeveer 5000 boeren in Sierra Leone de eerste onafhankelijke groep van kleine boeren die een certificering behaalde in Afrika, een van de opkomende grenzen van de palmolieproductie. D'Cruz bevestigde de rol van RSPO en verzekerde: "Duurzame palmolie is ongetwijfeld de beste manier om vandaag en in de toekomst te voorzien in de wereldwijde behoefte aan plantaardige olie."

Anne Rosenbarger en Dato' Carl Bek-Nielsen, medevoorzitters van de RSPO-raad van bestuur, riepen samen op tot een eensgezinde reactie om het potentieel van de sector te maximaliseren om de palmoliewaardeketen duurzaam te transformeren, in navolging van D'Cruz: "In een tijd waarin de wereldwijde gemeenschap echte en levensvatbare oplossingen eist om onze steeds warmer wordende planeet te redden, heeft RSPO laten zien dat het een actieve rol speelt bij het benutten van de positieve effecten van duurzame palmolieproductie, wat leidt tot duurzame ontwikkeling. Onze inspanningen en transformatiedrang moeten worden voortgezet, aangezien verandering een noodzaak is voor ons allemaal. Hoewel duurzaamheid een gedeelde verantwoordelijkheid is, vereist het individuele verandering. Als we samen de eindstreep willen halen en impact willen maken, zijn we verplicht om een ​​grotere mate van verantwoordelijkheid op ons te nemen en te accepteren dat er altijd ruimte is voor verbetering.”

Leden bedachten ook dat RSPO meer belangstelling moet wekken van prioritaire consumentenmarkten zoals China, India, Maleisië en Indonesië om duurzame palmolie te kiezen en zich aan te sluiten bij het collectieve initiatief voor RSPO om een ​​transformerende impact te hebben op de wereldwijde vraag en aanbod van duurzame palmolie.

Over RSPO:

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) werd in 2004 opgericht met als doel de groei en het gebruik van duurzame palmolieproducten te bevorderen door middel van geloofwaardige wereldwijde normen en betrokkenheid van belanghebbenden. RSPO is een internationale ledenorganisatie zonder winstoogmerk die belanghebbenden uit de verschillende sectoren van de palmolie-industrie verenigt, waaronder oliepalmproducenten, palmolieverwerkers of -handelaren, fabrikanten van consumptiegoederen, detailhandelaren, banken en investeerders, milieu- of natuurbehoud NGO's en sociale of ontwikkelings-NGO's.

Deze vertegenwoordiging van meerdere belanghebbenden wordt weerspiegeld in de bestuursstructuur van RSPO, zodat zetels in de raad van bestuur, stuurcomités en werkgroepen eerlijk worden toegewezen aan elke sector. Op deze manier leeft RSPO de filosofie van de "rondetafel" uit door gelijke rechten te geven aan elke groep belanghebbenden, door traditionele tegenstrijdige belanghebbenden te faciliteren om samen te komen om beslissingen te nemen op basis van consensus, en door RSPO's gedeelde visie te bereiken om van duurzame palmolie de norm te maken.

De zetel van de vereniging is in Zürich, Zwitserland, terwijl het secretariaat momenteel is gevestigd in Kuala Lumpur met satellietkantoren in Jakarta, Londen, Zoetermeer, Beijing, Bogotá en New York.

Neem voor meer informatie contact op met:

RSPO-mediateam

[e-mail beveiligd]

Zee Ramadan

Communicatiemanager, APAC

[e-mail beveiligd]

Krijgen Betrokken

Of u nu een individu of een organisatie bent, u kunt zich aansluiten bij het wereldwijde partnerschap om palmolie duurzaam te maken.

Als een individu

Neem een ​​standpunt in voor duurzame palmolie. Ontdek hoe u merken en bedrijven kunt beïnvloeden.

Meer over individuele actie

Als kleine boer

Ontdek hoe het gebruik van duurzame landbouwpraktijken via RSPO-certificering uw opbrengst kan verhogen en meer.

Meer over de impact van kleine boeren

Als organisatie

Verminder de negatieve sociale en milieueffecten door gecertificeerde duurzame palmolie te produceren en in te kopen.

Meer over organisatie-invloed

Als lid

Krijg snel toegang tot bronnen, nieuws en inhoud die voor u belangrijk is.

Meer over ledeninhoud