RSPO en Sabah Wildlife Department roepen op tot actie, aangezien brute daad deze maand de tweede keer is dat olifanten worden gedood

22 oktober 2019, Kota Kinabalu: Datuk Darrel Webber, Chief Executive Officer van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO), veroordeelde vandaag de moord op een tweede bedreigde dwergolifant die zonder slagtanden werd doodgeschoten in het Beluran-district van Sabah. informatie die leidt tot de arrestatie en veroordeling van de personen die verantwoordelijk zijn voor dit incident, als een klein gebaar om te helpen bij de inspanningen ter plaatse. De beloning wordt gecoördineerd via de Sabah Wildlife Department.
Volgens berichten in de media is de olifant op zaterdagochtend (19 oktober) ontdekt door plantagearbeiders, maar wordt aangenomen dat de olifant drie tot vijf dagen eerder is gedood. Er wordt momenteel onderzoek gedaan naar de daders. Dit is de tweede moord op een dwergolifant in Sabah, Maleisië in minder dan een maand tijd. De verantwoordelijken moeten voor de rechter worden gebracht en verantwoordelijk worden gehouden voor hun wrede daden.
De CEO van RSPO deed een beroep op het publiek en verklaarde: “Deze recente moorden zijn symptomen van een groter probleem – een probleem dat alleen maar zal groeien als we collectief niet ingrijpen. Omdat ik betrokken ben geweest bij natuurbeschermingswerk in Sabah, weet ik dat olifanten in Sabah twee grote problemen hebben: ten eerste zijn de leefgebieden van olifanten en migratieroutes ernstig beïnvloed door ontwikkeling. Dit heeft geleid tot een gestage toename van conflicten tussen mensen en olifanten. En dit conflict kan soms dodelijk zijn. Ten tweede neemt het stropen van olifanten voor slagtanden toe. Of misschien lijken de meldingen van stroperij toe te nemen.“
Om deze twee problemen aan te pakken, is een holistische aanpak nodig, ondersteund door lokale belanghebbenden en met de juiste middelen. Het is geen oplossing om het probleem van het verspreidingsgebied van olifanten en migratieknelpunten te blijven aanpakken door simpelweg de symptomen ad hoc aan te pakken. En er is een dringende behoefte om de olifantenpopulatie van Sabah te beheren, wat inhoudt dat we inzicht krijgen in hun populatieomvang, groei en kijken naar het landschap van Sabah om ze te huisvesten.
Datuk Webber vervolgde: “We maken ons allemaal zorgen over het stoppen van de stroperij van onze dieren in het wild en hebben allemaal een rol te spelen. Het is in het belang van de belangrijkste industrieën van Sabah, met name het toerisme en de palmoliesector, om een ​​goed beheerde olifantenpopulatie te hebben. Beide sectoren moeten hard werken om erachter te komen wat die rollen zijn. Anders krijgen we deze terugkerende, betreurenswaardige daden.”

De RSPO begrijpt dat het een uitdagende en netelige kwestie zal zijn om de behoeften van een grote soort die zich over grote gebieden beweegt, af te wegen tegen de behoeften van de lokale menselijke bevolking. We hopen dat het huidige initiatief van de regering, de industrie en het maatschappelijk middenveld van Sabah om de duurzaamheid van de palmoliesector op juridisch niveau aan te pakken, kan bijdragen aan een holistische benadering van het beheer van de olifantenpopulatie in Sabah. Binnen dit initiatief is de identificatie van belangrijke beschermde gebieden en hopelijk kunnen corridors voor olifantenmigratie open gehouden of heropend worden.
Datuk Webber herinnerde het publiek ook aan het klokkenluidersbeleid van RSPO en moedigde iedereen aan om het te gebruiken, met name voor informatie met betrekking tot RSPO-leden. Het RSPO-beleid inzake mensenrechtenverdedigers, klokkenluiders, klagers en gemeenschapswoordvoerders stelt belanghebbenden in staat om in vertrouwen klachten in te dienen bij het RSPO-klachtenpanel over de activiteiten die worden ondernomen door, namens of in verband met de activiteiten van een RSPO-lid die kunnen resulteren in risico's voor de veiligheid en/of beveiliging van genoemde personen. Het RSPO-klachtensysteem is een andere mogelijkheid die belanghebbenden kunnen gebruiken om klachten tegen RSPO-leden te behandelen en aan te pakken.

Over RSPO

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) werd in 2004 opgericht met als doel de groei en het gebruik van duurzame palmolieproducten te bevorderen door middel van geloofwaardige wereldwijde normen en betrokkenheid van belanghebbenden. RSPO is een internationale ledenorganisatie zonder winstoogmerk die belanghebbenden uit de verschillende sectoren van de palmolie-industrie verenigt, waaronder oliepalmproducenten, palmolieverwerkers of -handelaren, fabrikanten van consumptiegoederen, detailhandelaren, banken en investeerders, milieu- of natuurbehoud NGO's en sociale of ontwikkelings-NGO's.
Deze vertegenwoordiging van meerdere belanghebbenden wordt weerspiegeld in de bestuursstructuur van RSPO, zodat zetels in de raad van bestuur, stuurcomités en werkgroepen eerlijk worden toegewezen aan elke sector. Op deze manier leeft RSPO de filosofie van de "rondetafel" uit door gelijke rechten te geven aan elke groep belanghebbenden, door traditionele tegenstrijdige belanghebbenden te faciliteren om samen te komen om beslissingen te nemen op basis van consensus, en door RSPO's gedeelde visie te bereiken om van duurzame palmolie de norm te maken.
De zetel van de vereniging is in Zürich, Zwitserland, terwijl het secretariaat momenteel gevestigd is in Kuala Lumpur met satellietkantoren in Jakarta (ID), Londen (VK), Zoetermeer (NL), Peking (CN) en Bogotá (CO).

Neem voor meer informatie contact op met:

RSPO-communicatieteam

[e-mail beveiligd]

Krijgen Betrokken

Of u nu een individu of een organisatie bent, u kunt zich aansluiten bij het wereldwijde partnerschap om palmolie duurzaam te maken.

Als een individu

Neem een ​​standpunt in voor duurzame palmolie. Ontdek hoe u merken en bedrijven kunt beïnvloeden.

Meer over individuele actie

Als kleine boer

Ontdek hoe het gebruik van duurzame landbouwpraktijken via RSPO-certificering uw opbrengst kan verhogen en meer.

Meer over de impact van kleine boeren

Als organisatie

Verminder de negatieve sociale en milieueffecten door gecertificeerde duurzame palmolie te produceren en in te kopen.

Meer over organisatie-invloed

Als lid

Krijg snel toegang tot bronnen, nieuws en inhoud die voor u belangrijk is.

Meer over ledeninhoud