RSPO's 2019 Impact Report toont een dubbelcijferige toename in gecertificeerd gebied, opname, lidmaatschap en meer.

Kuala Lumpur, 16 september 2020: De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) heeft vandaag zijn Impact Report 2019 uitgebracht, waarin een aanzienlijke toename in de acceptatie van gecertificeerde duurzame palmolie (CSPO) wordt benadrukt. Het volledige Impactrapport 2019 is te vinden hier.

In de verslagperiode van 7.07 januari 13 tot 1 december 2019 is in totaal 31 miljoen metrische ton (MT) CSPO door de markt gekocht en de totale verkoop steeg met 2019%.

Wereldwijd groeide het totale RSPO-gecertificeerde areaal met 9% tot 4.2 miljoen hectare (ha) in 17 landen tegen het einde van 2019, waarbij gecertificeerde palmoliefabrieken 15.19 miljoen ton CSPO en 3.38 miljoen ton gecertificeerde duurzame palmpit (CSPK) produceerden. , respectievelijk een stijging van 13% en 11% op jaarbasis. Zowel Indonesië als Maleisië blijven de grootste oliepalmproducerende landen, goed voor in totaal 81% van het totale gecertificeerde areaal van de RSPO.

Het Impact Report 2019 is een speciale uitgave getiteld Een terugblik op een decennium van groei, waarin de prestaties en prestaties van RSPO over de afgelopen 10 jaar worden gedocumenteerd.

RSPO's nieuwe Chief Executive Officer, Beverley Postma, zei: "Het is inspirerend om te zien hoeveel RSPO-leden in een tijdsbestek van een decennium hebben bereikt, en meer recentelijk om te zien hoe verschillende initiatieven worden gelanceerd die de positie van RSPO als de toonaangevende certificeringsnorm voor duurzame palmolie. We weten dat er nog veel werk aan de winkel is als we de markt echt willen transformeren. Ik heb er alle vertrouwen in dat RSPO-leden in de hele toeleveringsketen zullen samenwerken om de acceptatie van CSPO te vergroten, een positieve impact te hebben en de andere uitdagingen en kansen aan te pakken die in 2021 en daarna op ons pad kunnen komen.”

Het rapport benadrukte de explosieve groei van het aantal leden in het afgelopen decennium tot meer dan 4,500 leden eind december 2019, en een indrukwekkende toename van 579% van het RSPO-gecertificeerde areaal tot 4.2 miljoen ha.

De inspanningen van RSPO om meer kleine boeren op te nemen, bleken veelbelovend met een jaar-op-jaar toename van 39% van het totale aantal gecertificeerde kleine boeren tot 157,580, en een groei van 20% in licentiehouders van RSPO-handelsmerken, met vermelding van 958 licentiehouders in 60 landen in de laatste rapportage periode. Ondertussen werd 230,195 ha High Conservation Value (HCV)-gebied geïdentificeerd en beheerd door RSPO-gecertificeerde leden binnen hun gecertificeerde concessies.

Leden voerden ook hun inspanningen op om landontginning en nieuwe aanplant op turf te voorkomen, en door beschermde gebieden in nieuwe ontwikkeling af te zonderen, waardoor 1.4 miljoen ton kooldioxide-equivalent (tCO2e) per jaar aan koolstofemissies werd bespaard; gelijk aan het van de weg halen van 302,461 personenauto's in een jaar tijd.

Samen markeren deze prestaties een positieve stap voorwaarts in de richting van het doel van de RSPO om markten te transformeren om van duurzame palmolie de norm te maken. Elk lid dat wordt aangeworven en elk certificaat dat wordt toegekend, betekent dat we bijdragen aan onze grotere visie om een ​​positieve impact te hebben op mens, planeet en welvaart.

RSPO is verheugd aan te kondigen dat de jaarlijkse rondetafelconferentie over duurzame palmolie (RT2020) dit jaar virtueel zal worden gehouden van 9 tot 11 november. Het thema van dit jaar, RT2020: een veerkrachtige en duurzame toeleveringsketen voor palmolie, weerspiegelt de veerkracht en aanpassing van RSPO-leden en belanghebbenden aan de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd te midden van COVID-19 en daarbuiten.

Meer informatie is te vinden op de RT2020 van de.

Over het RSPO-impactrapport:

Het RSPO-impactrapport behandelt de prestaties en inspanningen van RSPO-leden gedurende het voorgaande rapportagejaar en dient als een platform voor RSPO om de impact ervan op mens, planeet en welvaart te communiceren. Het RSPO-impactrapport wordt tweejaarlijks gepubliceerd en had voorheen betrekking op een rapportageperiode van 1 juli tot 30 juni. Vanaf dit rapport (2019) is de rapportageperiode van RSPO echter gewijzigd om de voortgang van 1 januari tot 31 december te dekken. Alle in dit rapport opgenomen gegevens zijn met terugwerkende kracht aangepast, tenzij anders vermeld.

Over RSPO:

De Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) werd in 2004 opgericht met als doel de groei en het gebruik van duurzame palmolieproducten te bevorderen door middel van geloofwaardige wereldwijde normen en betrokkenheid van belanghebbenden. RSPO is een internationale ledenorganisatie zonder winstoogmerk die belanghebbenden uit de verschillende sectoren van de palmolie-industrie verenigt, waaronder oliepalmproducenten, palmolieverwerkers of -handelaren, fabrikanten van consumptiegoederen, detailhandelaren, banken en investeerders, milieu- of natuurbehoud NGO's en sociale of ontwikkelings-NGO's.

Deze vertegenwoordiging van meerdere belanghebbenden wordt weerspiegeld in de bestuursstructuur van RSPO, zodat zetels in de raad van bestuur, stuurcomités en werkgroepen eerlijk worden toegewezen aan elke sector. Op deze manier leeft RSPO de filosofie van de "rondetafel" uit door gelijke rechten te geven aan elke groep belanghebbenden, door traditionele tegenstrijdige belanghebbenden te faciliteren om samen te komen om beslissingen te nemen op basis van consensus, en door RSPO's gedeelde visie te bereiken om van duurzame palmolie de norm te maken.

De zetel van de vereniging is in Zürich, Zwitserland, terwijl het secretariaat momenteel gevestigd is in Kuala Lumpur met satellietkantoren in Jakarta (ID), Londen (VK), Zoetermeer (NL), Peking (CN) en Bogotá (CO).

Neem voor meer informatie contact op met:

RSPO-communicatieteam

[e-mail beveiligd]

Krijgen Betrokken

Of u nu een individu of een organisatie bent, u kunt zich aansluiten bij het wereldwijde partnerschap om palmolie duurzaam te maken.

Als een individu

Neem een ​​standpunt in voor duurzame palmolie. Ontdek hoe u merken en bedrijven kunt beïnvloeden.

Meer over individuele actie

Als kleine boer

Ontdek hoe het gebruik van duurzame landbouwpraktijken via RSPO-certificering uw opbrengst kan verhogen en meer.

Meer over de impact van kleine boeren

Als organisatie

Verminder de negatieve sociale en milieueffecten door gecertificeerde duurzame palmolie te produceren en in te kopen.

Meer over organisatie-invloed

Als lid

Krijg snel toegang tot bronnen, nieuws en inhoud die voor u belangrijk is.

Meer over ledeninhoud