Kick-off-initiatief omvat het ondersteunen van een palmolieplantage van 8,000 hectare in Noord-Sumatra voor RSPO-certificering

Djakarta, 26 april 2012 – PT Perkebunan Nusantara III Persero (PTPN III), een oliepalmplantagebedrijf in overheidshanden gevestigd in Indonesië, heeft onlangs een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend met Sustainable Trade Initiative (IDH), een in Nederland gevestigde organisatie die wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid en de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO).

Het MOU heeft tot doel een programma te besturen dat hulp biedt aan de onafhankelijke kleine boeren die werken in de 8,000 hectare grote plantage van PTPN III in de regio's Simalungun en Labuhan Batu in Noord-Sumatra om RSPO-certificering te behalen. Onder de MOU met PTPN III zal IDH een 'matchfunding' verstrekken in de vorm van een subsidie, maximaal hetzelfde bedrag als de initiële investering van PTTPN II en/of RSPO.

In reactie op de ondertekening van het MOU verklaarde RSPO-secretaris-generaal Darrel Webber: “De samenwerking tussen IDH en PTPN III is niet alleen de eerste in Indonesië; het is de eerste in zijn soort ter wereld voor kleine boeren. Dit partnerschap komt tot stand op een geschikt moment wanneer Indonesië wordt geregistreerd als de grootste producent van CSPO ter wereld, gelijktijdig met een recente mijlpaal toen de RSPO 6 miljoen ton CSPO-productie behaalde. De RSPO maakt van de gelegenheid gebruik om onze Indonesische telersleden te prijzen voor hun voortdurende streven naar duurzaamheid.

“De uitdagingen voor de verantwoorde teelt van oliepalm blijven veelzijdig. Maar dit onderstreept nog meer het enorme belang van duurzame praktijken bij het transformeren van markten. De RSPO bedankt en prijst PTPN III en IDH voor het naar voren brengen van deze baanbrekende oefening. Als proefproject zal het PTPN III-programma hopelijk een pad creëren voor andere palmoliespelers in alle markten over de hele wereld die gecertificeerd willen worden om te emuleren.”

De CEO van PTPN III, Megananda Daryono, beloofde zijn inzet voor het MOU en waardeert de voortdurende inzet van IDH en RSPO om onafhankelijke kleine boeren te bevorderen, zodat ze kunnen worden uitgerust met voldoende kennis, vaardigheden en financiering om hun plantages duurzaam te beheren. “Het is de inzet van PTPN III, als staatsbedrijf, om het welzijn van de onafhankelijke telers, die belangrijke partners en belanghebbenden in ons bedrijf zijn, te verbeteren. Ik hoop dat de samenwerking met IDH en RSPO de onafhankelijke kleine boeren zal helpen hun productiviteit, het genereren van inkomsten en ook hun toegang tot wereldmarkten en financiering te verbeteren. De MOU sluit goed aan bij onze bedrijfsfilosofie om een ​​duurzame en milieuvriendelijke agribusiness te ontwikkelen.”

IDH's programmadirecteur voor sojabonen en palmolie, Jan Nicolai, verklaarde: “PTPN III is een van de koplopers van oliepalmplantages in Indonesië die zich inzetten voor duurzame palmolieproductie, inclusief die van onafhankelijke kleine boeren. IDH ziet inspanningen om onafhankelijke kleine boeren op te nemen in het RSPO-certificeringsprogramma als een enorme uitdaging, maar desalniettemin een die moet worden gestart. Als een organisatie die fondsen van de overheid en de particuliere sector in Nederland beheert, beschouwt IDH dit initiatief als een strategische inzet door actieve participatie en ondersteuning van de markt naar de verschuiving naar volledige productie en gebruik van gecertificeerde duurzame palmolie (CSPO)”.

-EINDE-

Over IDH

Initiatief Duurzame Handel (IDH) heeft tot doel de verduurzaming van internationale toeleveringsketens te verbeteren. Daartoe werkt IDH aan de aanpak van sociale, ecologische en economische problemen in ontwikkelingslanden. Het initiatief is een multi-stakeholderproces waaraan actoren uit zowel productie- als consumentenlanden actief deelnemen. IDH zoekt de aansluiting met andere keteninitiatieven, zowel in Nederland als in het buitenland. IDH bouwt programma's in de sectoren tropisch hout, soja, natuursteen, cacao, thee, toerisme, aquacultuur, katoen, specerijen, elektronica en koffie.

Over de 2011 RSPO CSPO Growth Interpretation Narrative (2011 GIN)

De meest recente RSPO CSPO Growth Interpretation Narrative (GIN) uit 2011, het eerste en enige rapport op de markt over gecertificeerde duurzame palmolie, gericht op het analyseren, vormgeven en faciliteren van commitment en discussies over duurzame palmolie.) rapporteerde de opwaartse trend in de aanvoer en verkoop van duurzame palmolie en is beschikbaar op: https://rspo.org/wp-content/uploads/2011 RSPO CSPO GIN_web.pdf  . Een samenvatting van snelle feiten is ook beschikbaar op https://rspo.org/wp-content/uploads/QUICKFACTS-APR12.pdf.

Over RSPO

Als antwoord op de dringende en dringende wereldwijde roep om duurzaam geproduceerde palmolie, werd in 2004 de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO) opgericht met als doel de groei en het gebruik van duurzame palmolieproducten te bevorderen door middel van geloofwaardige wereldwijde normen en betrokkenheid van belanghebbenden . De zetel van de vereniging is in Zürich, Zwitserland, terwijl het secretariaat momenteel in Kuala Lumpur is gevestigd met een nevenvestiging in Jakarta.

RSPO is een vereniging zonder winstoogmerk die belanghebbenden uit zeven sectoren van de palmolie-industrie verenigt: palmolieproducenten, palmolieverwerkers of -handelaren, fabrikanten van consumptiegoederen, detailhandelaren, banken en investeerders, ngo's voor milieu- of natuurbehoud en sociale of ontwikkelingsorganisaties. NGO's - om wereldwijde normen voor duurzame palmolie te ontwikkelen en te implementeren.

Een dergelijke vertegenwoordiging van meerdere belanghebbenden wordt weerspiegeld in de bestuursstructuur van RSPO, zodat zetels in de raad van bestuur en werkgroepen op projectniveau eerlijk worden toegewezen aan elke sector. Op deze manier komt RSPO tot leven de filosofie van de "rondetafel" door gelijke rechten te geven aan elke stakeholdergroep om groepsspecifieke agenda's naar de rondetafel te brengen, traditioneel vijandige belanghebbenden en zakelijke concurrenten te vergemakkelijken om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel en beslissingen te nemen bij consensus.

Krijgen Betrokken

Of u nu een individu of een organisatie bent, u kunt zich aansluiten bij het wereldwijde partnerschap om palmolie duurzaam te maken.

Als een individu

Neem een ​​standpunt in voor duurzame palmolie. Ontdek hoe u merken en bedrijven kunt beïnvloeden.

Meer over individuele actie

Als kleine boer

Ontdek hoe het gebruik van duurzame landbouwpraktijken via RSPO-certificering uw opbrengst kan verhogen en meer.

Meer over de impact van kleine boeren

Als organisatie

Verminder de negatieve sociale en milieueffecten door gecertificeerde duurzame palmolie te produceren en in te kopen.

Meer over organisatie-invloed

Als lid

Krijg snel toegang tot bronnen, nieuws en inhoud die voor u belangrijk is.

Meer over ledeninhoud